Руската инвазија на Украина го реконфигурираше глобалниот пазар на нафта, при што африканските добавувачи се вклучија за да ја задоволат европската побарувачка, а Москва, загрозена од западните санкции, се повеќе ги искористува ризичните трансфери од брод на брод за да ја доведе својата сурова нафта до Азија.

Пренасочувањето на маршрутата го означува најголемото поместување на глобалната трговија со нафта од страната на понудата, откако револуцијата на шкрилци во САД го промени обликот на пазарот пред околу една деценија и сугерира дека Русија ќе може да се движи по забраната за нафта од Европската унија (ЕУ), под услов Азија и Кина продолжи да ја купува својата сурова нафта.

Санкциите наметнати на Москва по почетокот на конфликтот во Украина во февруари, вклучително и забраната на САД за нејзиниот увоз на нафта, ја натераа Русија да се оддалечи од Европа, каде што нејзината сурова нафта е избегнувана, кон клиентите во Индија и Кина кои подигаат товари во голем попуст, според податоците од индустријата и трговците.

Рускиот извоз се врати на нивоата пред инвазијата во април, според податоците на Меѓународната агенција за енергија со седиште во Париз, а цените на нафтата се стабилизираа околу 110 долари, откако во март достигнаа највисоко ниво во последните 14 години, над 139 долари за барел.

Дури и ако ЕУ се согласи на забрана за нафта во следната рунда руски санкции, аналитичарите велат дека влијанието може да се ублажи со побарувачката од Азија.

„Доколку Западот не изврши дипломатски притисок врз азиските купувачи, не гледаме дека јазот во понудата се зголемува и цените на нафтата скокаат“, рече Норберт Рикер од Јулиус Баер.

Комплексните санкции на САД, ЕУ и Велика Британија им забранија на бродовите во сопственост или со знаме на Русија да пристигнуваат на пристаништата, што значи дека дел од зголемената трговија со Азија се олеснува преку пренос од брод на брод на море – скап процес каде што ризикот од излевање е поголем.

Севкупно, протокот на руска нафта во Азија преку морето скокна за најмалку 50 отсто од почетокот на годината, според танкер-тракерот Petro-Logistics и други податоци.

Трансферите помеѓу бродовите, кои претставуваат мал дел од целокупната морска трговија, се префрлија од данскиот брег во Средоземното Море за да се избегнат санкции и протести.

„Преносот од брод на брод (STS) беше вообичаен во данските води, на влезната точка на Балтичкото Море“, изјави претседателот на Petro-Logistics, Марк Гербер.

„Тоа веќе не се случуваат; оттука и трендот на STS на санкциониран танкер до несанкциониран танкер се зголемува во потоплите и попријателски води на Медитеранот“.

Гербер рече дека обемот на руска сурова нафта и производи што се пренесуваат помеѓу танкери во Медитеранот се околу 400.000 барели дневно (бпд), од кои поголемиот дел оди во Азија, додавајќи на 2,3 милиони барели дневно директно.

Во јануари, пред инвазијата, околу 1,5 милиони барели дневно се испраќаа директно во Азија.

Руската нафта се натоварува на танкери Aframax или Suezmax кои носат помалку од 1 милион барели и се пренесува на море до поголеми бродови кои можат да земат 2 милиони барели, што го прави превозот поекономичен, велат трговците.

Волуменот преку море е само дел од вкупниот извоз од Русија. Вклучувајќи ги испораките на гасоводот, вкупниот извоз на руска сурова нафта и производи се зголеми на нешто над 8 милиони барели дневно во април, назад на стапката пред инвазијата.

За да ја компензираат загубата на руската нафта, европските рафинери се свртеа кон увоз на западноафриканска сурова нафта, кој е зголемен за 17 отсто во април во споредба со просекот од 2018-2021 година, според Петро-логистика.

Податоците на Eikon, исто така, покажуваат зголемување и укажуваат на тоа дека 660.000 барели дневно главно од Нигерија, Ангола и Камерун пристигнуваат во северозападна Европа во мај, со три товари на нигериски Amenam во споредба со еден во февруари.

Во меѓувреме, обемот на западноафриканската сурова нафта за Индија е речиси преполовен, според Гербер, со испорачани 280.000 барели дневно во април од 510.000 барели дневно во март, бидејќи Делхи се префрли на руско снабдување.

Со високата европска побарувачка, особено цените на нигериската лесна, слатка сирова нафта достигнуваат рекордно ниво, според трговците, при што суровата нафта Форкадос на пример се нуди по премија од најмалку 7 долари за Брент.

Снабдувањето од Северна Африка во Европа е зголемено за 30 отсто од март, соопшти Петро-Логистикс. Од ова, податоците на Eikon покажуваат дека пристигнувањето во северозападна Европа од египетското пристаниште Сиди Керир, за кое аналитичарите велат веројатно е саудиска сурова нафта, речиси ќе се удвои во однос на март до над 400.000 барели дневно во мај.

САД, исто така, ја зголемија понудата за Европа. Увозот на европска сурова нафта во мај од САД на испорачана основа е зголемен за над 15 отсто во однос на март, според компанијата за следење Кплер, највисокото месечно темпо во нејзините рекорди. Европа испушти околу 1,45 милиони барели на ден сурова нафта од САД.

Reuters